Nivele regulilor de madd  

Posted by: Sa invatam Coran in

Nivele regulilor de madd se refera la "puterea" sau "slabiciunea" regulilor de madd, puterea sau slabiciunea care este atribuita conditiilor / motivelor care impun aplicarea unei anumite reguli de madd sau a alteia.


Conform invatatilor in tajwid conditiile care impun producerea diverselor tipuri de madd se ierarhizeaza in functie de puterea/slabiciunea lor dupa cum urmeaza:

I.As-sukun al-asly (original, aflat de sine statator in structura cuvantului) – care urmeaza unei litere de madd, ca cel mai puternic motiv pentru producerea alungirii unei litere de madd

II.Hamzat care urmeaza literei de madd in structura unuia si aceluiasi cuvant

III. As-sukun al-'arid (contextual, care se produce ca urmare a opririi la un cuvant prin citirea sakinah a ultimei sale litere, el neaflandu-se de sine statator in structura cuvantului)

IV. Hamzat care urmeaza literei de madd intr-un cuvant urmator cuvantului care contine litera de madd ca si ultima litera in structura sa

V. Hamzat care precede litera de madd

Astfel, vom avea de a face cu urmatoarea ierarhizare a regulilor de madd:

I.Madd al-lazem – datorita stabilitatii sukun-ului al-asly care urmeaza literei de madd, atat in momentul continuarii , cat si in momentul opririi recitarii la cuvantul care il contine; precum si datorita faptului ca au convenit invatatii in tajwid, atat asupra producerii, cat si a marimii sale.

II. Madd al-muttasil – datorita stabilitatii literei hamzah (ce urmeaza unei litere de madd in structura unuia si aceluiasi cuvant) ca si conditie a producerii acestui tip de madd, atat in momentul continuarii, cat si al opririi recitarii la cuvantul care il contine; precum si datorita faptului ca litera de madd si hamzah ca si conditie a alungirii literei de madd apartin unuia si aceluiasi cuvant; si invatatii in tajwid au convenit asupra producerii acestui tip de madd, chiar daca au existat diferente in privinta stabilirii marimii acestuia

III. Madd al-arid li-s-sukun – a carei conditii de producere este citirea sakinah a ultimei litere a cuvantului la care ne oprim si a asocierii acesteia cu litera de madd intr-unul si acelasi cuvant, chiar si daca in momentul neopririi la respectivul cuvant se anuleaza madd-ul, ca urmare a anularii motivului producerii sale, si anume oprirea cu sukun la ultima litera a cuvantului care contine ca si penultima litera in structura sa o litera de madd.

IV. Madd al-munfasil – ocupa a patra pozitie pentru ca litera hamzah, ca si conditie a producer a alungirii este separata de litera de madd, intr-un cuvant urmator acestuia; precum si datorita faptului ca au existat diferente intre invatatii in tajwid cu privire la producer, cat si la marimea acestuia.

V. Madd al-badl - datorita faptului ca precedarea literei de madd de catre hamzah este cea mai slaba dintre conditiile care impun alungirea unei litere de madd; si asemenea si madd at-taby'y, precum si celelalte tipuri de madd care urmeaza exemplul tipului de madd at-taby'y.

Beneficiile cunoasterii acestei ierarhizari:

*in cazul in care in acelasi timp se intrunesc doua conditii pentru producerea alungirii literei de madd asupra uneia si aceleiasi litere de madd, va trebui sa dam curs alungirii al carei motiv este cel mai puternic, adica vom opta pentru cea mai puternica regula de madd pentru a fi aplicata.

Ca in exemplul de mai jos:

و جاءو أباهم

in care asupra literei de madd "uau" se exercita doua conditii ce cer alungirea literei de madd, si anume – precederea literei de madd de catre hamzah, precum si urmarea literei de madd de catre hamzah, ca prima litera a cuvantului ce urmeaza cuvantului ce contine litera de madd ca si litera de final in structura acestuia; astfel, se va opta pentru a se da curs alungirii al carei motiv este cel mai puternic dintre cele doua, si anume hamzah care urmeaza literei de madd intr-un cuvant urmator, si se va anula motivul mai slab, si anume precederea literei de madd de hamzah, aplicandu-se astfel regula de madd gea'iz munfassil, cu o alungire de 4 sau 5 marimi.

*se impune pentru asigurarea "echilibrului" recitarii ca regulile de madd de acelasi fel sa pastreze aceeasi "marime" de la inceput si pana la sfarsit in cadrul uneia si aceleiasi recitari; adica daca, spre exemplu, in cazul al-madd al-arid li-s-sukun am acordat literei de madd o alungire de 2 marimi, tot astfel va trebui sa acordam si urmatoarelor reguli de madd arid li-s-sukun pana la sfarsitul recitarii sau daca la inceputul recitarii pentru al-madd al-muttasil a alungit litera de madd 4 marimi, atunci va aplica aceeasi alungire pentru toate regulile de madd al-muttasil, pana la sfarsitul recitarii, si nu uneori 4 iar alteori 5 marimi.







This entry was posted on joi, ianuarie 03, 2013 and is filed under . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Abonați-vă la: Postare comentarii (Atom) .

0 comentarii

Trimiteți un comentariu