Posted by: Sa invatam Coran in

Assalam alekum ua rahmatullahi ua barkatuhu!

NOUL PROGRAM DE LECTII SI CONFERINTE ONLINE

SAMBATA

*10.00 (o data la 2 saptamani) – INVATAREA ALFABETULUI ARAB (8 septembrie, PRIMA LECTIE)

*10.00 (o data la 2 saptamani) - NUMELE SI ATRIBUTELE LUI ALLAH

---

...*21.00 (o data la 2 saptamani) – INVATAREA ALFABETULUI ARAB - reluare

*21.00 (o data la 2 saptamani) - NUMELE SI ATRIBUTELE LUI ALLAH – reluare

DUMINICA

*10.00 – LECTIE DE RECITARE A CORANULUI (nivel intermediar)

LUNI

*10.00 - LECTIE DE RECITARE A CORANULUI (nivel avansat)



Cele interesate sunt rugate sa adauge in lista dumnealor de messenger sa_invatam_coran@yahoo.com sau pe skype umm.duaa



Fie ca Allah sa va rasplateasca straduinta si bunele intentii!





Cuvintele Rugaciunii-Transliterare  

Posted by: Sa invatam Coran in


NOUL PROGRAM DE LECTII SI CONFERINTE ONLINE  

Posted by: Sa invatam Coran in

NOUL PROGRAM DE LECTII SI CONFERINTE ONLINE

SAMBATA
*10.00 (o data la 2 saptamani) – INVATAREA ALFABETULUI ARAB (8 septembrie, PRIMA LECTIE)
*10.00 (o data la 2 saptamani) - NUMELE SI ATRIBUTELE LUI ALLAH
---

*21.00 (o data la 2 saptamani) – INVATAREA ALFABETULUI ARAB - reluare
*21.00 (o data la 2 saptamani) - NUMELE SI ATRIBUTELE LUI ALLAH – reluare
DUMINICA
*10.00 – LECTIE DE RECITARE A CORANULUI (nivel intermediar)
LUNI
*10.00 - LECTIE DE RECITARE A CORANULUI (nivel avansat)

Invata sa reciti Coranul (revizuit 2)  

Posted by: Sa invatam Coran in


Invata sa reciti Coranul  

Posted by: Sa invatam Coran in , , ,


10 rugi din Coran de memorat in Ramadan (1)  

Posted by: Sa invatam Coran in ,


Regulile de madd  

Posted by: Sa invatam Coran in


Definitia madd-ului
Din punct de vedere lingvistic, "madd"-ul de defineste ca "surplus" si "intindere".
Din punct de vedere practic, insa,"madd"-ul presupune  alungirea sunetului aferent celor 3 litere de madd.
Opusul madd-ului este "al-qaSr", care, din punct de vedere lingvistic inseamna "inchidere" si "interzicere", iar din punct de vedere practic presupune fixarea literei de madd, fara a adauga ceva acestuia sau limitarea lungimii sunetului la marimea madd-ului original / natural ("Tabiy"y).

Literele de madd  
Literele de madd (adica al caror sunet se alungeste in anumite contexte) sunt urmatoarele:
 alif saakin, precedat de fatha   َا
 uau saakin, precedat de dammah ُو
ِ   ya saakin,precedat de kasrahِي
نُوحِيهَا
! Conditia ca una dintre aceste litere sa fie litera de madd este aceea ca ea sa fie saakinah, iar litera care oprecede sa fie insotita de un harakat de acelasi fel cu ea (asemanatoare cu ea din punctul de vedere sunetului).

Aceste litere au fost denumite litere de madd datorita alungirii sunetului in momentul pronuntiei acestora.

Marimea sunetului literelor de madd este de doua marimi in forma lor originala ("madd Taby"y").


Harf al-lyn  

Posted by: Sa invatam Coran in


Referirea la "harf al-lyn" ("litera delicata") – se face cu privire la uau saakinah cand este precedat de fathah si ya saakinah cand este precedat de fathah.
فَوق  خَير

! Conditia ca uau si ya sa fie "harf lyn" este sa fie saakinah, iar litera precedenta acestora sa fie insotita de fathah.

Aceste doua litere au fost denumite "harf lyn" ("litera delicata") datorita usurintei cu care acestea sunt pronuntate.

Marimea acestor litere este mai mica de doi timpi

Tipurile de madd  

Posted by: Sa invatam Coran in


Atunci cand vorbim despre tipurile de madd se face in primul rand deosebirea intre madd 'asly (tabiy"y, adica alungirea – de doua marimi – existenta in mod intrinsec / natural / in originea literei de madd) si  madd fara"y ("derivat", "contextual", adica aparut ca urmare a anumitor circumstante, sin u aflat intrinsic in natura literei de madd, asa cum este cazul madd-ului original / natural (madd 'asly, taby"y).

Exista cateva tipuri de madd care urmeaza in desfasurarea lor modelul de madd taby"y si ne referim la:
- madd at-tamkyn
- madd al-"iuuad
- madd as-silah as-sughrah
- madd al-kharfy at-taby"y

Tipul de madd contextual se divide la randul sau in maimulte subramuri,dupa cum urmeaza:

- madd contextual datorat existentei literei hamzah

*madd al-muttasil
*madd al-munfasil
*madd as-silah al-kubrah
*madd al-badl


- madd contextual datorat existentei sukunului,si in acest caz se vorbeste despre:

* *Sukun original – existent de sine statatorin structura unui anumit cuvant,cu urmatoarele tipuri de madd:
*madd al-lazem al-kharfy – al-muthaqal sau al-mukhafaf
*madd al-lazem al-kalimy – al-muthaqal sau al-mukhafaf
*si madd al-farq, care urmeaza modelul acestuia

**Sukun contextual – adica, datorat opririi la respectivul cuvant care contine in structura sa litera de madd, cu urmatoarele tipuri de madd:
*madd al-"arid li-s-sukun
*madd al-liyn

TIPURILE DE MADD SI MARIMEA ACESTORA  

Posted by: Sa invatam Coran in


Lectii Online de recitare a Coranului  

Posted by: Sa invatam Coran in , , , ,




JOI9-11am

Scrierea literelor alfabetului arab  

Posted by: Sa invatam Coran in

O, tu, cel care porti Coranul in inima ta (nasheed) - ya haamil al-Qur'an  

Posted by: Sa invatam Coran in

"nuun mushaddadah", "mym mushaddadah"  

Posted by: Sa invatam Coran in

"Ikhfa'a shafauuy"  

Posted by: Sa invatam Coran in

"IDZhaar shafauuy" (cu "uaau" si "fa")  

Posted by: Sa invatam Coran in

"IDZhaar shafauuy"  

Posted by: Sa invatam Coran in


"Idghaam shafauuy"  

Posted by: Sa invatam Coran in

"Al-IDZhaar ash-shafauuy"  

Posted by: Sa invatam Coran in

Regula de "IDZhaar ash-shafauuy" presupune pronuntia lui "mym saakin" din locul specializat pentru pronuntia acesteia, fara nazalizare vizibila, daca este urmata de una dintre literele de "IDZhaar ash-shafauuy".

Literele de "iDZhaar ash-shafauuy" sunt reprezentate de totalitatea literelor alfabetului, in afara lui "mym" si "ba", indiferent daca se afla intr-unul sau in doua cuvinte succesive cu litera "mym saakin".

Indiciul pentru "iDZhaar ash-shafauuy" este punerea semnului de "sukuun" (capul unui "kha"mic) deasupra acestuia.

Motivul aplicarii acestei reguli il reprezinta departarea locurilor specializate in pronuntia acestora pentru "mym" si, respectiv, pentru literele de "iDzhaar ash-shafauuy".

Mentiune: Daca  dupa "mym saakin" se afla "uaau" sau "faa", atunci manifestarea lui "mym" va fi mai puternica decat in cazul succedarii celorlalte litere de "iDZhaar" ("ashaddu iDZhaara"), pentru a evita posibilitatea deformarii pronuntiei lui "mym" ca urmare a apropierii locurilor specializate pentru pronuntia acestor litere.  

"Al-Idghaam ash-shafauuy"  

Posted by: Sa invatam Coran in

Aceasta rgula se aplica atunci cand "mym saakin" este urmat de "mym mutaharrik" (adica insotit de o vocala scurta).
In acest caz, cei doi de "mym" se pronunta ca o litera dubla ("mushaddadah") cu nazalizare ("ghunnah") si se numeste "idghaam mathilayn saghyr" (asimilarea mica intre doua litere de acelasi fel).

Litera de "idghaam ash-shafauuy" este
م                                                                          

Si aceasta situatie se poate intalni:
-  in cazul literelor existente in forma individuala la inceputul surelor
     (الم)             
care se citeste "alif laam mym" cu "idghaam shafauuy" (sau "idghaam mathilayn saghyr") intre ultimul "mym" din numele literei "laam"  si primul "mym" din numele literei  "mym".
- precum si intre ultima si prima litera a doua cuvinte succesive
 (و لكم ما كسبتم)

Indiciul pentru "idghaam ash-shafauuy" este lipsirea primului "mym" de scrierea semnului de "sukuun" si punerea semnului de "shaddah" pe al doilea "mym".

Motivul aplicarii acestei reguli il reprezinta identificarea celor doi de "mym" intr-o singura litera.  

"Al-Ikhfa'a ash-shafauuy"  

Posted by: Sa invatam Coran in

In cazul in care "mym saakin" este urmat de litera "ba", atunci acesta va fi pronuntat ca un sunet intre "manifestare" ("iDzhaar") si "asimilare" ("idghaam") fara a fi olitera dubla (cu "shaddah"), cu pastrarea nazalizarii ("ghunnah").

Litera de "ikhfa'a ash-shafauuy"este litera:
ب                                                 

Motivul aplicarii regulii de "ikhfa'a ash-shafauuy" este asocierea  ("at-tageanus") lui "mym" cu "ba" din punctul de vedere al locului specializat pentru pronuntia acestora – buzele ("ash-shafatayn") – ceea ce a indus si denumirea de "shafauuy" a regulei.

Modul de pronuntare a lui "mym" in acest caz este urmatorul:
- se pronunta "mym saakin" intr-o modalitate de pronuntie intre "iDZhaar" si "idghaam"
- fara "shaddah" si pastrarea nazalizarii, cu o marime de 2 timpi
- se lasa o mica deschizatura intre buze in momentul pronuntiei lui "mym"
-(!) s-a spus ca este acceptabila si manifestarea lui "mym" in pronuntie – "al-iDZhaar" (produs prin suprapunerea completa a buzelor in momentul pronuntiei lui "mym"), dar este preferabila diminuarea sunetului acestuia in pronuntie – "al-ikhfa'a"(produs prin incompleta folosire a locului specializat pentru pronuntia lui "mym" - buzele, prin neinchiderea / nesuprapunerea totala a acestora).

Indiciul existent in scrierea Nobilului Coran care indica necesitatea aplicarii regulii de "ikhf'a ash-shafauuy" il reprezinta scrierea lui "mym saakin" "gol", adica fara semnul de "sukuun" pe el, si lipsa punerii semnului de "shaddah" pe "ba".

Exemplu:
يعتصم بلله
- "mym saakin" a venit dupa el litera "ba", regula care se aplica este aceea de "ikhfa'a ashshafauuy".

      

Regulile lui "mym saakin"  

Posted by: Sa invatam Coran in

"Mym saakin" este litera "mym" lipsita de "harakat"; originala, parte de sine statatoare in structura cuvantului; poate fi intalnita in substantive, verbe sau prepozitii; la mijlocul sau la sfarsitul cuvantului; fixa din punctul de vedere al scrierii si al pronuntiei; atunci cand citirea se opreste la cuvantul care o contine sau se continua cu alte cuvinte urmatoare acestuia.
Prin aceasta definitie se exclude din categoria lui "mym saakin" litera "mym" atunci cand este insotita de vocale scurte ("fathah", "dammah", "kasrah"), sau  cand se afla sub forma unei litere duble ("mushaddadah"), ori cand i s-a adaugat o vocala scurta pentru a evita intailnirea a doua litere lipsite de vocale -"iltiqa'a as-saakinain" (desi la origine, litera "mym" in respectivul cuvant era "saakinah").
Locul specializat pentru pronuntia lui "mym" sunt buzele, iar calitatea inseparabila a acestuia este nazalizarea ("ghunnah").

Atunci cand vorbim despre  regulile lui "mym saakin", ne referim la intalnirea uneia dintre urmatoarele situatii:

1. "ikhfa'a shafauuy"
2. "idghaam shafauuy"
3. "iDZhaar shafauuy"

Fiecare dintre aceste reguli se numeste "shafauuy" datorita faptului ca locul specializat pentru pronuntia literei "mym" sunt "ash-shafatayn" (adica buzele) si pentru a putea face, astfel, deosebirea intre regulile lui "mym saakin" si regulile lui"nuun saakin"si "tanuuiyn".

Pentru incepatori  

Posted by: Sa invatam Coran in


Assalam alekum ua rahmatullahi ua barakatuhu!
In dorinta de a le usura demersul de invatare a alfabetului arab celor care nu au nici un fel de informatie despre aceasta, am creat aceasta categorie ca un indrumar succint.
Asadar, primul pas pe care ar trebui sa-l faceti este acela de a va familiariza ca si "poza" cu literele alfabetului arab.  
 http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/alfabetul-arab_08.html
Dupa aceea, trebuie sa stiti ca literele alfabetului arab, atunci cand sunt parte in structura anumitor cuvinte, se leaga intotdeauna intre ele cu literele anterioare si urmatoare acestora. Pentru aceasta, fiecare litera are patru forme de scriere, si anume – una atunci cand se scrie in forma individuala, alta atunci cand se afla la inceputul cuvantului, o alta la mijlocul cuvantului si, de asemenea, o alta forma atunci cand se afla la sfarsitul cuvantului.
http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/cum-se-scriu-literele-in-limba-araba.html
Apoi ar trebui sa stiti ca dintre cele 28 de litere ale alfabetului arab sase fac exceptie de la aceasta regula, nelegandu-se cu literele urmatorare lor si avand astfel numai doua forme de scriere, in loc de patru.
 http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/litere-care-nu-se-leaga-cu-literele.html
Urmatorul pas este acela de a sti ca literele (consoane) pot fi insotite de vocale scurte ("harakat")
 http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/vocalele-scurte-harakaat.html  care uneori pot fi chiar dublate ("tanuuiyn")
http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/vocalele-scurte-dublate-tanuiyn.html   sau literele pot fi "lipsite de harakat" (cu "sukuun")
 http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/litere-fara-vocale-sukun.html .
Alaturi de  vocalele scurte, in limba araba mai exista si asa-numitele "vocale lungi", care sunt de fapt "literele de mad"
 http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/vocalele-lungi-literele-de-madd.html   ,  iar literele obisnuite se pot prezenta uneori ca o "litera dubla" (cu "shaddah")
 http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/litere-duble-shaddah.html  .
Daca pana aici totul este in regula, de acum incolo nu va mai puteti numi incepatori.
 Puteti accesa cu incredere categoria "Planul cursului", documentul "Planul cursului pentru invatarea alfabetului arab"
http://sa-invatam-coran.blogspot.com/2011/12/planul-cursului-pentru-invatarea.html  , si, urmandu-l, puteti consulta materialele existente in categoria "limba araba", precum si in categoria "materiale pentru testare limba araba".
Daca si acest pas a fost traversat cu succes, atunci puteti urma succesiv modulele cursului de invatare a regulilior de recitare a Nobilului Coran, al carui plan il veti gasi in categoria "Planul cursului", iar materialele aferente acestora in categoriile "reguli de tajwid" si "materiale pentru testare tajwid". 
Conform evidentelor existente in Nobilul Coran si in Sunnah profetului Muhammad (Pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra sa!), recitarea corecta a Coranului, urmand regulile de tajwid, este obligatorie pentru fiecare musulman.
Cu siguranta drumul pe care pornim impreuna poate fi un drum uneori anevoios, dar cu cat efortul va fi mai mare, cu atat rasplata de la Allah va fi mai mare, cu voia Sa,  si orice lucru facut pentru multumirea lui Allah, El il va usura din mare Indurarea Sa.
 Va rugam respectuos ca orice remarca, sugestie, intrebare, care ar putea ajuta la imbunatatirea modalitatii de prezentare a informatiilor sau la o mai buna intelegere a acestora sa fie trimisa pe adresa noastra de contact sa_invatam_coran@yahoo.com .
Fie ca Allah sa ne usureze tuturor drumul spre multumirea Sa si sa ne rasplateasca straduinta si bunele intentii.
Assalam aleikum ua rahmatullahi ua barakatuhu!

Ikhfa'a  

Posted by: Sa invatam Coran in

Iqlaab in doua cuvinte  

Posted by: Sa invatam Coran in

Iqlaab tanuuiyn  

Posted by: Sa invatam Coran in

Iqlaab intr-un singur cuvant  

Posted by: Sa invatam Coran in

Ikhfa'a tanuuiyn  

Posted by: Sa invatam Coran in

Ikhfa'a nuun  

Posted by: Sa invatam Coran in

Ikhfa'a (versete)  

Posted by: Sa invatam Coran in

Ikhfa'a intr-un singur cuvant  

Posted by: Sa invatam Coran in

IDZhaar intr-un singur cuvant  

Posted by: Sa invatam Coran in

IDZhaar tanuuiyn  

Posted by: Sa invatam Coran in

IDZhaar nuun  

Posted by: Sa invatam Coran in

IDZhaar mutlaq  

Posted by: Sa invatam Coran in

Idghaam bi gheir-l-ghunnah  

Posted by: Sa invatam Coran in

Idghaam bi-l-ghunnah (versete)  

Posted by: Sa invatam Coran in

Idghaam tanuuiyn  

Posted by: Sa invatam Coran in

Idghaam nuun  

Posted by: Sa invatam Coran in

Idghaam bi-l ghunnah  

Posted by: Sa invatam Coran in

"Al-Ikhf'aa al-haqiyqy", Coborârea / diminuarea sunetului  

Posted by: Sa invatam Coran in

Din punct de vedere lingvistic, "al-ikhfa'a" inseamna "acoperire / ascundere".
 Din punct de vedere practic, insa, atunci cand se aplica regula de "ikhfa'a" este vorba despre punerea in practica a unei modalitati de mijloc, intre pronunţia completă şi asimilare completă.
În cazul "Ikhfa'a "-ului, sunetul real al "nuun saakin" şi "tanuuiyn" sunt ascunse, dar este vizibila nazalizarea (ca si calitate originara a  lui "nuun"-"ghunnah"), cu o durată maximă de doi timpi (doua "harakat").
Până în prezent, cele trei reguli deja menţionate - Al-DZhaar, Al-Idghaam şi Al-Iqlaab – au utilizat deja treisprezece dintre literele alfabetului arab. Asadar, literele rămase neutilizate de aceste reguli vor apartine "Ikhfa'a"- ului, după cum urmează:
 ص ذ ث ك ج ش ق
 س د ط ز ف ت ض ظ     
Astfel, atunci cand "nuun saakin" sau "tanuiyn" sunt urmate de una dintre aceste litere se va aplica regula de "ikhfa'a", adica "nuun"-ul sau "tanuuiyn"-ul vor fi pronuntate intr-o forma putin ascunsa, dar cu "ghunnah" cu o marime de doi timpi.
Calitatea nazalizarii ("ghunnah") de a fi "puternica / groasa" sau "slaba /subtire" in cazul "ikhfa'a"-ului depinde de natura literei de "ikhfa'a", care, daca este una dintre literele
    (ص ض ط ق ظ)                           
care se pronunta intr-o forma "puternica / groasa", atunci nazalizarea va fi " puternica / groasa", iar daca litera de "ikhfa'a" este dintre literele care se pronunta in forma "slaba /subtire", atunci nalizarea va fi "slaba /subtire".


"Al-Iqlaab" ("al-qalb")  

Posted by: Sa invatam Coran in

Din punct de vredere lingvistic, "iqlaab" inseamna "inversare", "rasturnare.
Din punct de vedere practic, insa, aplicarea regulii de "iqlaab" presupune faptul ca daca "nuun saakin" sau "tanuuiyn" sunt urmate de litera "ba", intr-un singur cuvant sau in doua cuvinte successive, atunci "nuun"-ul sau "tanuuiyn"-ul  se vor pronunta "mym", cu nazalizare ("ghunnah") vizibila.
Atunci cand aplicam regula de "iqlaab" trebuie avut in vedere urmatoarele:
1.    inlocuirea lui "nuun saakin" sau "tanuuiyn" cu "mym", prezent din punctual de vedere al pronuntiei, dar nu si al scrierii.
2.    "ikhfa'a al-mym" ("ascunderea", diminuarea sunetului acestuia) in "ba", cu nazalizare ("ghunnah") doua marimi.
3.    claritatea nazalizarii ("iDzhaar al-ghunnah"), cu "ikhfa'a"; in acest caz, "ghunnah" este calitate a lui"mym", si nu a lui  "nuun saakin" sau "tanuuiyn".
4.      lipsa alungirii buzelor in momentul pronuntarii lui "mym", ci, dimpotriva, lasarea unei mici deschizaturi intre buze; in cazul de fata "ikhfa'a al-mym" insemnand tocmai "slabirea" lui "mym" prin faptul ca in pronuntia sa nu se foloseste intr-o maniera desavarsita locul "specializat" in pronuntia acestuia (in cazul de fata buzele).
Simbolul existent in scrierea Nobilului Coran pentru indicarea "ikhfa'a"-ului este scrierea unui "mym" minuscule deasupra literei "nuun saakin" sau in locul celui de-al doilea "harakat" al "tanuuiyn"-ului.
Motivul pentru aplicarea regulii de "ikhfa'a" este greutatea aplicarii "iDzhaar"-ului, precum si greutatea aplicarii "idghaam"-ului si, deasemenea nepotrivirea "ikhfa'a"-ului, asa ca s-a aplicat "iqlaab"-ul. Si s-a transformat "nuun"in "mym" datorita asemanarii intre acestea din punctual de vedere al calitatilor lor, si a asemanarii intre "mym" si "ba" din punctul de vedere al impartirii aceluiasi "makhragi" (loc specializat pentru pronuntie).
Litera de "iqlab", asadar, este litera 
ب                       
  

Al-Idghaam  

Posted by: Sa invatam Coran in

Din punct de vedere lingvistic, "idghaam" înseamnă "patrundere" si "asimilare".
Din punct de vedere practic, insa, aplicarea regulii de "idghaam" in cazul lui "nuun saakin" si "tanuuiyn" presupune asimilarea in pronuntie a lui "nuun saakin" si a "tanuuiyn" de catre litera de "idghaam" urmatoare lui, cele doua litere citindu-se ca o singura litera dubla ("mushaddah") prima "saakinah", iar a doua "mutaharrikah" (adica insotita de o vocala scurta). Mai explicit, in loc de litera "nuun saakin" sau de "tanuuiyn" vom pronunta litera de ''idghaam" urmatoare acestora, in forma "saakinah", urmata in pronuntia in forma "mutaharrikah" a literei propriu-zise de "idghaam".
Există şase litere de "idghaam", si anume,
ي ر م ل و ن                     
Aceste litere se impart in doua grupe:
-         "ighaam bi-l-ghunnah" (asimilare cu nazalizare), pentru literele:
ي ن م و)                                    )
-      si "ighaam min gheir-l-ghunnah" (asimilare fara nazalizare), pentru literele:
ر ل)                                      )
diminuarea "ghunnah" facandu-se cu scopul usurarii pronuntiei. 
Si, de asemenea, din punctul de vedere al capacitatii de asimilare a literei de" idghaam", vom avea:
-         "ighaam kaamil" (adica asimilare completa, atat din punctul de vedere al literei in sine, cat si a calitatiilor acesteia) pentru urmatoarele litere, care il vor asimila pe "nuun saakin" si "tanuuiyn"  atat din punctul de vedere al literei in sine, cat si din punctul de vedere al calitatilor sale (adica "ghunnah")
ن ر م ل                                   
-          si "idghaam naaqis" pentru urmatoarele litetere, care vor asimila litera in sine, dar nu si calitatea acestora, adica nazalizarea ("al-ghunnah"):
و ي                               

Motivul aplicarii regulii de "idghaam"este identificarea lui "nuun" cu litera de "idghaam" (adica prezenta aceleiasi litere) in cazul lui "nuun" si a "tanuuiyn" cu "nuun" si distanta redusa intre locurile specializate pentru pronuntia lor in cazul lui "nuun" si "tanuuiyn" cu celelalte litere de "idghaam".
Mentiune (1): Pentru aplicarea regulii de "idgaam" este absolut obligatoriu ca "nuun saakin" si litera de "idghaam" sa se afle in doua cuvinte separate succesive.
Daca "nuun saakin" este urmat de una dintre literele de "idghaam" in structura aceluiasi cuvant, atunci, regula aplicata va fi, nu cea de "idghaam", ci de "iDzhaar  mutlaq", prezent numai in urmatoarele patru cuvinte in intreg Coranul:
الدنيا   بُنيان   صِنوان   قِنوان
Mentiune (2): Face exceptie de la aplicarea regulii de "idghaam" urmatoarele situatii:
·       Surat Ya-Sin, versetele 1-2
يس / و القرءان الحكيم
·       Surat Al-Qalam, versetul 1
ن و القلم و ما يسطرون
in care, conform modalitatii de recitare a lui Hafs de la 'Aasim din metoda Ash-Shaatibiyah, regula care se cere aplicata este aceea de "iDZhaar mutlaq".
Motivul aplicarii "iDZhaar mutlaq" este urmarea modalitatii de recitare a lui Hafs, in pofida abaterii de la regula de baza a "idghaam"-ului, fiind considerata ca nume al surei, si nu ca si litera si pentru aceasta nu se supune regulii generale, si modalitatea ei de scriere difera de modalitatea in care se citeste si este indepenta din punctul de vedere al regulilor carora li se supune.
              Mentiune (3): Surat Al-Qiyaamah, versetul 28, unde regula aplicata din punctul vedere al metodei Ash-Shaatibiyah este "sakt" cu "iDZhaar" ("tacere" cu "claritate"), si nu "idghaam":
وَقِيلَ مَنۡۜ رَاقٍ۬              
Simbolul care indica aplicarea regulii de "idghaam" in scrierea Nobilului Coran este:
-         pentru "idghaam kaamil" – lipsa oricarui semn pe prima litera + punerea semnului de "shaddah" pe a doua litera
-         pentru "idghaam naaqis" – lipsa oricarui semn pe prima litera + neadaugarea semnului de "shaddah" pe a doua litera
Recapituland, atunci cand "nuun saakin" sau "tanuuiyn" sunt urmate de una dintre literele de "idghaam", poate fi intalnita una din urmatoarele trei situatii:
-         "idghaam kaamil" fara "ghunnah", fara deosebiri (intre oamenii de stiinta) pentru literele "laam" si "raa"
-         "idghaam kaamil" cu "ghunnah", preponderent (acceptat de oamenii de stiinta ai "tajwid-ului") pentru literele "nuun"si "miym"
-         "idghaam naaqis" pentru literele "uau" si "yaa"


"Al-IDZhaar al-halqy"  

Posted by: Sa invatam Coran in

Din punct de vedere lingvistic "iDzhaar" inseamna claritate / "vizibilitate".
Din punct de vedere practic, insa, "iDZhar" inseamna pronuntia lui "nuun saakinah" sau a "tanuuiyn"-ului din locul "specializat" pentru pronuntia acestora, fara "ghunnah"(nazalizare) "vizibila"; ceea ce inseamna ca "ghunnah" nu dispare de tot pentru ca ea este calitate "originara" (aflata in natura sa) a lui "nuun", dar nu este atat de pronuntata ca in cazul lui "nuun mushaddadah" cand are o durata  de doi timpi.
Regula de "iDzhaar" se aplica atunci cand litera "nuun saakin" sau "tanuuiyn" este urmata de una dintre urmatoarele sase litere, numite si "litere de iDZhaar":
ءه   ع ح   غ خ
Denumirea de "halqy" este data de faptul ca regulile care impun aplicare regulii de "iDZhar halqy", au ca loc "specializat" pentru pronuntia lor "al-halq" (gatul, faringele).
Pentru aplicarea acestei reguli, este posibil ca litera "nuun" si litera de "iDzhaar" sa se afle in acelasi cuvant sau in doua cuvinte separate, in cazul "tanuuiyn"-ului fiind, bineinteles, vorba intotdeauna de doua cuvinte separate.
Simbolul care indica existenta "al-iDzhaaral-halqy" in scrierea Coranului este: in cazul lui "nuun saakin" semnul de "sukuun" (capatul de "kha" mic, fara punct), iar in cazul "tanuuiyn"-ului – "tarkiyb al-harakateiyn",adica scrierea "una peste alta" a celor doua semne de "harakaat" (vocale scurte).
Motivul aplicarii regulilor de "iDZhaar halqy" este departarea intre locul "specializat" pentru pronuntia lui "nuun saakin" si "tanuuiyn" (din varful limbii, impreuna cu gingia dintilor superiori) si locul "specializat" pentru pronuntia literelor de "halq".
Nivelele de "iDZhar halqy" corespund celor trei nivele ale "halq"-ului, dupa cum urmeaza:
- cel mai inalt nivel de "iDZhaar", datorita pronuntiei din cel mai indepartat loc al faringelui ("'aqsaa al-halq") este in cazul literelor:
                                      ء        ه
- nivelul mediu de "iDZhaar" pentru literele pronuntate din zona medie a "halq"-ului:
                                     ع        ح
- nivelul minim de "iDZhaar" pentru literele aflate in zona superioara a "halq"-ului:
                                     غ        خ
Astfel, cu cat locul specializat pentru pronuntia uneia dintre literele de "halq" este mai indepartat, cu atat nivelul de "iDZhaar" va fi mai inalt.

Exemplu:

(من حكيم)
- analiza situatiei de "iDZhaar" se va face in felul urmator: "nuun saakin" este urmat de litera "ha", una dintre literele de "iDZhaar", atunci regula aplicata este cea de "iDZhaar halqy"; simbolul pentru aplicarea regulii de "iDZhaar" este "capul de ha mic" pe "nuun".
(حكيمٍ حميد)
-"tanuuiyn" este  urmat de "ha", una dintre literele de "iDZhaar", atunci  regula aplicata este cea de "iDZhaa halqy"; simbolul pentru aplicarea regulii de "iDZhaar" este  scrierea celor doua "harakaat"-uri "una peste alta".