In ceea ce priveste modalitatea de pronuntie a literei "ra" se pot intalni trei situatii: 1.pronuntarea ca un sunet gros,puternic ("mufakhammah"); 2.pronuntarea ca un sunet slab,subtire ("muraqaqah"); 3.posibilitatea de a o pronunta fie "mufakhamah", fie "muraqaqah".
Situatiile in care litera " ra"se pronunta ca un sunet gros, puternic sunt urmatoarele:
- 1. daca vocala care insoteste "ra" este "fathah" sau "dammah"
- 2. daca este "saakinah" (nu este insotita de nici o vocala scurta) iar litera anterioara acesteia are "fathah" sau "dammah"
- 3. daca este "saakinah" iar litera dinaintea ei este "saakinah"(alta decat "ya"), iar litera de dinaintea literei care precede "ra" este insotita de vocala scurta "fathah" sau "dammah"
- 4. daca este "mushaddadah" si are "fathah" sau "dammah"
- 5. daca este "saakinah" precedata de "kasrah 'aaridah" adica "kasrah" care nu este parte propriu-zisa a cuvantului, ci a fost folosita pentru anumite ratiuni contextuale, ca in urmatorul exemplu
(أمِ ارتابوا)
- 6. daca este "saakinah" la mijlocul cuvantului, inaintea sa avand "kasrah aslyia" (adica care este parte originara, de sine statatoare existenta in structura cuvantului), fiind urmata de una dintre literele de "tafkhim", adica a caror calitate principala este aceea de a se pronunta intr-o maniera groasa, puternica insotita de "fathah"
"khuruuf al-'I'sti'alaa'a")خص ضغط قظ)
Situatiile in care "ra" se pronunta ca un sunet slab, subtire sunt:
- 1. daca este insotit de vocala scurta "kasrah"
- 2. daca este "mushaddadah" si are "kasrah"
- 3. daca este "saakinah"la mijlocul cuvantului, fiind precedata de "kasrah" si fara a fi urmata de una dintre literele care au ca si calitate originara pronuntarea sub forma unui sunet gros, puternic ("khuruf al-'istila'a")
- 4. daca se afla "saakinah"la sfarsitul cuvantului, inaintea ei fiind "ya"("saakinah" precedata de o consoana insotita de "kasrah"sau "fathah")
Situatiile in care "ra" poate fi pronuntat fie ca un sunet puternic, gros, fie ca un sunet slab, subtire:
- 1. preferabil slab, subtire
)فِرقٍ)
Surat Ash-Shuara'h, 63 – cei care au considerat ca in cazul opririi recitarii la acest cuvant este potrivita rostirea subtire,slaba, a lui "ra", au luat in vedere faptul ca "ra" este "saakin", precedata de "kasrah" si nu are dupa el una dintre literele de "tafkhym" insotita de fatha; cei care tind,insa, spre pronuntarea groasa, puternica, iau in considerare numai litera de "tahkhym" pe care "ra" o precede, dar nu si vocala scurta care o insoteste
(عين القِطرِ)
Surat Saba'a, 12 – se impune "at-tarqyq" in momentul in care se citeste legat cu alte cuvinte succesoare lui; in momentul opririi la respectivul cuvant fiind acceptabile ambele modalitati de pronuntie: preferabil "at-tarqyq" – urmand regula conform careia "ra" "saakin sukuun 'aarid" (adica datorita opririi citirii la respectivul cuvant) la sfarsitul cuvantului, precedata de o litera "saakinah", care este precedata de "kasrah", neluindu-se in considerare litera de "tafkhym" interpusa intre "ra" si "kasrah", pe care, insa, o iau in considerare cei care sunt de parere ca "ra" trebuie citit ca un sunet puternic, gros deoarece "Ta" este vazut ca o bariera intre "ra" si "kasrah", impiedicand astfel "tarqyq"-ul lui "ra'.
(و نُذُرِ)
(يَسرِ)
)فأسرِ وأن أسرِ)
In aceste cuvinte, in cazul in care se continua recitarea cu alte cuvinte urmatoare lor, "ra" se citeste "muraqaqah" datorita faptului ca este insotita de "kasrah"; in momentul, insa, in care oprirea se face la respectivul cuvant, sunt posibile 2 situatii, si anume: 1. pronuntarea lui "ra" ca un sunet slab, subtire, luand in considerare faptul ca, la origine, ultima litera a cuvantului este "ya", care a fost anulat din ratiuni contextuale si aceasta este varianta preferabila si 2. pronuntarea lui "ra" ca un sunet gros, puternic, urmand regula care impune acest fapt daca "ra" este "saakin", precedat de o litera "saakinah" care este precedata de "fathah" sau "dammah".
- 2. preferabil gros, puternic
(مِصرَ) in cazu in care ne oprim la respectivul cuvant
Daca acest cuvant va fi legat in recitare de alte cuvinte urmatoare lui, atunci "ra" va fi pronuntat ca un sunet puternic,gros, datorita faptulu ca este insotit de "dammah". Daca,insa, ne oprim la respectivul cuvant, atunci este permisa atat pronuntarea groasa,puternica a lui "ra" (pe motivul ca este considerata litera puternica ("harf al-'istila'a") "sad" care oprecede,ca obariera care interzice rostirea subtire, slaba a lui"ra",chiar daca ea este in momentul opririi "saakinah", precedata de o litera "saaakinah", care este precedata de "kasrah"si aceasta este modalitatea preferabila de pronuntie in acest caz si 2. pronuntarea lui "ra" ca un sunet slab,subtire,avand in vedere faptul ca este "saakin"precedata de olitera "saakinah" precedata de "kasrah".
This entry was posted
on luni, ianuarie 02, 2012
and is filed under
TAFKHYM TARQYQ reguli de tajwid
.
You can leave a response
and follow any responses to this entry through the
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
.